tillyhills

Alla inlägg under november 2010

Av Tina Johansson - 19 november 2010 20:34

Nu har jag lite nya bilder i alla fall! Fotograferade Redhot-Chili förra helgen. Han har blivit en riktig snygging nu när han fyllt tre år. Lika pigg och glad och full av bus som vanligt! Han har verkligen glimten i ögat den hunden. Vi passade på att träna lite också när vi ändå var på ett passande ställe. Helena och Chili har ju tränat ganska mycket vallning i år och jag hoppas kunna hänga med och titta nästa gång.                        


Sedan har jag träffat Malin och Abbe i veckan, alltid lika trevligt och jag blir imponerad av att Abbe lyssnar så mkt trots alla störningar det blir här med morsan, halvsyrran (och MEJ..). Ska bli mycket spännande att följa dem i fortsättningen! Han har fått väldigt mycket päls sedan jag såg honom sist och är inte alls så gänglig längre. 


          




 Nu när jag satt här och letade bilder så hittade jag denna på Nessie och Vilja-otroligt vad fort tiden går!

Vi får väl se lite hur det kommer att se ut med valpar under nästa år. Tilly har jag ju nästan bestämt mej för att pensionera men hon är superpigg och en väldigt bra mamma så det finns en liiiiten (mkt tveksam) tanke om att kanske...Håller på att bolla frågan hit och dit. Behöver världen fler Tillybarn eller är det bara för att JAG så gärna vill behålla något själv??

Annars är ju planerna att para Bea under hösten om hon visar framfötterna med vallning och förhoppningsvis korning.

Ha en trevlig helg!

  

Av Tina Johansson - 12 november 2010 09:23

         Jag är ingen vidare bloggare just nu... Men något ska jag väl kunna hitta på att skriva om! Jag har fått lite bilder på några skurkar. Tack så mycket! Malin och Abbe har varit och hälsat på Lena och Zoe`. Nästa gång SKA jag hänga med.       

Malin lyckades fånga båda på flera stycken bilder-bra jobbat för det verkade vara full rulle när de träffades!

Anders som är "Gammelhusse" (fast inte GAMMAL såklart) till Cody har också lyckats med kameran..

    

Sedan har vi de härliga Rödingarna i Uppsala som träffas ibland. Det är SÅ roligt att ni har lite kontakt med varann och håller mej upplyst om vad som händer! Jag väntar med spänning på bilder ifrån vallträningen oxå  

        

Jag har fått flera bilder men jag tror att de ligger i respektive hunds blogg. T.ex Nikki och Ascot. Vad jag förstår så går det bra med alla skurkarna. Tänk på att träna mycket passivitet och vardagsregler nu. De är i en ålder då det är ganska jobbigt att fokusera någon längre stund och olika moment kan man lära in sen! Kör det ni märker att era hundar orkar och klarar små korta stunder. OCH regler är till för att följas..Nej ÄR nej-tycker jag i alla fall hehe.. Ni får säkert bra tips och råd av alla möjliga. Välj ut någon ni litar på och har ungefär samma åsikt som och ta till er de bitar som passa ER. När det gäller foder så SKA valparna fortsätta äta valpfoder , vad ni än får för råd. Ring och fråga om ni är osäkra. Det händer fortfarande mycket i skelettet och ett valpfoder (gärna för storvuxen ras) gör att det går i lagom takt. Det är heller inte fel att avmaska en gång till nu. Nästan alla unga djur har ju spolmask (med sej redan från livmoderstadiet). Sedan som vuxna ska man inte hålla på och avmaska utan att man misstänker parasiter.


Jag har träffat Bea i veckan och Chili har också varit på besök, det var mörkt då så några bilder blev det inte. Bara av Bea och hennes lillhusse som fick lite Halloweengodis! Chili ska jag nog träffa för att plåta i helgen och kanske passar vi på att träffa några fler som vill samtidigt. Hör av er i så fall! troligen blir det bäst fotoväder imorron..

     

Det är lite svårt att träna i mörkret på kvällarna så det blir ganska mycket uppletande i hästhagen som är liiite upplyst av ytterbelysningen. Så att inte jag snubblar och bryter något-hundarna klarar sej nog. Både Tilly och Oodie är energiska och väldigt motiverade. Oodie är helt klart duktigare på att plocka upp precis vad som helst man lägger ut och på att lämna av på rätt sätt. Tilly är noggrann i sitt sökarbete men vill gärna äga och leka lite för mycket (VEMS fel kan det vara ..inte mitt i alla fall eller?)  .

                                           

På förekommen anledning vill jag be er som söker Aussievalp att vara noga med att ta reda på allt ni kan om föräldrar och äldre syskon till er blivande livskamrat. Det finns många oseriösa så kallade uppfödare som avlar på hundar som varken är friska eller mentalt stabila. Det kan hända saker ändå hur noga man än är i sitt val av avelsmaterial och fullärd blir man aldrig. Jag är relativt ny i denna ras och inser att ju mer man försöker lära sej desto mindre kan man. Har alltid varit intresserad av avel/uppfödning och varit insatt i lite andra raser innan. Det finns nog ingen som har den perfekta hunden men man måste vara ärlig och berätta om både bra och dåliga egenskaper-allt står ju inte på hunddata men kan vara en hjälp i alla fall (SKK.se). Kolla http://www.australianshepherdklubben.nu/ där du kan klicka dej vidare till mycket bra läsning!  Det är stor efterfrågan på valpar och då är det lätt att hitta ursäkter till varför man avlar på vissa egenskaper som kanske inte är önskvärda i rasen. Oj nu blev det moralpredikan-förlåt! Tur att man är så himla duktig själv // Tina

Presentation


TILLYHILLS KENNEL

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tillyhillshundar


Skapa flashcards