tillyhills

Direktlänk till inlägg 14 januari 2018

VALPARNA HAR FLYTTAT OCH VAD FASEN HÄNDER!??

Av Tina Johansson - 14 januari 2018 17:52

Nu har Tillyhills Spel-kull flyttat hem till sina förväntansfulla förare. Det ska bli fantastiskt roligt att följa dem och ta del av både med- och motgångar. Stort lycka till med era valpar!               

 

Tyvärr börjar vi se i rasen att det är fler och fler som vill köpa aussie som inte borde köpa en arbetande brukshund och dessvärre att utbudet på valpar till dessa blir större och större. Vem skulle egentligen komma på att köpa NÅGON annan ras som är avlad för bruksarbete till långa skogspromenader och sina tio-åriga barn som vill ha en hund att gosa med och läsa för? Jo jag får förfrågan om "bok-hundar" och diverse andra aktiviteter som precis vilken annan hundras som helst klarar av-många mycket bättre dessutom. Vem skulle t.ex köpa en rottweiler, malle eller schäfer (eller VEM skulle sälja) till dessa ändamål? Barn som ska hämta hunden på hunddagis efter skolan och gå en liten promenad och träna trix med.. Dessa mammor och pappor borde få lite vägledning om vad som kan hända med en arbetande brukshund som inte får det den behöver i vardagsregler/utbildning/arbete osv. Detta gäller ju såklart även vuxna som inte alls har kunskap eller viljan att lära sig vad en sådan hund behöver. Men man har insett att det är just en aussie (helst då med blå ögon och fläckig päls) som är ens drömhund. Det finns numera uppfödare som medvetet avlar på hundar som enligt dem själva har mindre vall och bruksegenskaper och passar utmärkt till enbart skogspromenader och familjeliv. Men föd upp en ras ur en annan rasgrupp då känner jag! Det finns massor av raser som kan bli mycket roligare att äga än en stökig ouppfostrad brukshund! Ibland om jag har tid när det ringer okunniga människor så blir de ofta glada över att man förklarar varför det kanske inte passar just dem med en aussie utan en hund avlad mer för sällskap. Det sparar garanterat många sömnlösa nätter och tårögda barn. 

Aussien ÄR en fin kompis till barnen och en fantastisk hund att läsa sagor för och ha med på alla vardagsaktiviteter när den fått sin dagliga portion arbete! Så till er som vill träna bruks/valla eller vilken hundsport ni än fastnar för och antingen har kunskap eller vill skaffa er kunskap så finns det många seriösa uppfödare i Sverige. Gå in på SASKs sida och läs på om rasen och ta kontakt med olika uppfödare/aussieägare. Var lite kritisk, ställ frågor och kolla fakta! Köp inte valp som inte är registrerad i SKK för nästan samma summa som en registrerad, köp inte efter föräldrar med brutna MH:n och 5:or på skott, 1:or på hantering och ej utvärderade syskon eller efter hundar som inte ens fyllt två år innan de går i avel. Vi har sjukdomar i rasen som oftast visar sig före tre år och det är därför rasklubben rekommenderar att man inte använder för unga hundar i avel. Klubben rekommenderar även att hundar i avel ska ögonlysas före parning och det är för att alla ögonsjukdomar INTE syns på DNA-test.

Vi har ett ansvar att bevara aussien som en sund, arbetande brukshund och hur seriös och noggrann man än försöker vara kan det gå fel med någon kull/individ ändå. Den helt felfria och perfekta hunden finns inte, inte den helt perfekta uppfödaren heller förresten! Tja nu har jag gnällt av mig lite...Nedan några bilder som illustrerar mina tankar lite :)

 

                                                                 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Johansson - 4 februari 2020 19:03

Tja jag vet inte riktigt var jag ska börja eftersom det hänt en himla massa sedan förra blogginlägget! Jag gör uppdateringar på Tillyhills Kennel på Facebook nästan dagligen, så välkomna dit ni som har möjlighet    Det blev lite omändringar i mina ...

Av Tina Johansson - 31 mars 2019 19:35

Nu måste jag skriva av mig (igen). De sista veckorna har jag läst så många inlägg där folk rekommenderar aussien som perfekta familje/sällskapshundar. Det gör mig både ledsen och förbannad! Jag blir även ganska mörkrädd efter samtal med folk som kall...

Av Tina Johansson - 20 januari 2019 11:38

I söndags föddes en kull valpar efter KORAD SPHIII Maibe Tails Uno och Mindy (Tillyhills Vildvittra) Det var en stor kull på 13 (!) valpar. Elva stycken har klarat sig och det är ett piggt och starkt gäng som växer för varje dag. Fem hanar och sex ti...

Av Tina Johansson - 30 juli 2018 22:54

Oj vad dåligt uppdaterad bloggen är! Det har hänt så mycket att jag inte vet var jag ska börja och risken att jag glömmer att nämna någons resultat är stor..Jag skriver det mesta på Tillyhills Kennel på Facebook nu för tiden :) Vi har ju bl.a haft MH...

Av Tina Johansson - 12 mars 2018 16:46

Då är man stolt uppfödare igen :) Stort tack till er alla som skickar in resultat till Årets Aussie och sätter vårt kennelnamn på listorna! I år var det lite nya regler som gjorde att ett av våra allra vinstrikaste ekipage inte får ta åt sig av ära...

Presentation


TILLYHILLS KENNEL

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tillyhillshundar


Skapa flashcards