tillyhills

Direktlänk till inlägg 11 mars 2011

NU BÖRJAR DET HÄNDA SAKER!

Av Tina Johansson - 11 mars 2011 19:50

Nu har Tilly börjat löpa, så nästa helg(?) sticker vi till fina Tarrak i Borås. Det ska bli så roligt att träffa honom och hans trevliga matte-hoppas på att kaaanske få träffa hans gamlamatte också. Vi kommer kanske (beroende på vilken dag det blir) att hinna träffa några valpköpare längs vägen. Har ju några små godingar i  Ängelholm och Halmstad...

Ikväll har Linus och jag för första gången på länge kunnat cykla en sväng med hundarna. De är jättelätta att ha med på vår krokiga byväg. Behöver inga koppel utan kommer direkt och travar vid sidan så fort man ber om det. Nu ligger de trötta och nöjda med varsitt tuggben. Enda nackdelen med snösmältningen är att de är väldigt smutsiga efter cykelturen...Jag borde verkligen dessutom ha en hundvårdardag känner jag-Tilly behöver ju se lite hyfsad ut när hon ska på date hehe. Fram med saxen imorron!

   


Vi har haft fint väder, fast det har blåst rejält i veckan. Hästarna har vårkänslor i alla fall!           Det debatteras så himla mycket ang alla Aussiekullar som är på gång och jag har funderat på att sätta ord på mina tankar om allt som skrivs men känner nog mest att det räcker nu. Tankarna har absolut väckts och diskussionerna tagit fart-Lizas artikel i Aussietidningen rörde om i grytan och det var säkert bra. Så länge folk köper valp av oseriösa uppfödare så kommer de att finnas. Nu måste vi som vill rasens bästa hjälpas åt att sprida kunskap om vår härliga ras och kanske berätta för vissa intresserade att de kanske inte passar att äga en Aussie. För intresset är verkligen STORT! Sedan finns det många jätteduktiga uppfödare som hållt på med rasen i många år som fått "slängar av sleven" i vissa bloggar och det tycker jag är tråkigt. Självklart dyker det upp saker man inte trott eller räknat med när man föder upp hundar-men de flesta har haft goda avsikter och vill naturligtvis att hundarna de fött upp ska vara både friska och kunna arbeta och vara till glädje för sina ägare! Tja nu gav jag mej in i debatten i alla fall...Det som berör mej mest är skitprat om varann där man bara "har hört" att det var si eller så. Vi måste försöka hålla ihop och hjälpa varann istället för att känna skadeglädje...Hur ska folk våga berätta nackdelar om sina hundar om faktan vrids till och blir snackisar i djungeltelegrafen?


Nu kommer jag inte att diskutera ämnet mer, det är så många andra som gör det så det räcker. Jag vet varför jag avlar på min tik och berättar hennes för och nackdelar för mina valpköpare. Jag vill vara stolt över valparna som lämnar oss och  de ska ha fått den bästa starten man kan tänka sej här hos oss med dygnetruntkoll, bra kost, världens bästa morsa och  förberedande miljöträning. Sedan naturligtvis coachning och hjälp med bekymmer som kan dyka upp under hundens uppväxt-även om man ibland när de kommer upp i värsta slyngelåldern skulle vilja flytta utomlands haha! Eller sätta upp en lapp med "bortrest" på ytterdörren...

Nedan följer lite hopplockade valpbilder ifrån Tillys första kull.                Vi kommer att ordna en Aussieträff för alla som vill komma någon lö el sönd snart. Vi tänkte gå Lyckåleden och ev grilla korv längs vägen. Det blir mest lite social träning och ett tillfälle att umgås och prata hund. Alla som är intresserade kan hänga på även om det inte står Tillyhills i reg.beviset Mer info kommer när datum är spikat // Tina


 
 
Liza, Lotus&Pax

Liza, Lotus&Pax

12 mars 2011 11:59

Oh vad spännande med kull på gång! Behöver du sovplats så fixar vi det här, det vet du!
Glöm inte att valparna levereras barnvana av världens bästa kennelkille också, Linus ska ha massor av credit för sitt fina sätt med hundar och valpar!

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Tytti

Tytti

12 mars 2011 13:09

Men vad läser jag... nu måste jag ju också ta fram saxen ;). Ska bli kul att ses.

Kram

http://leotroll.blogspot.com

 
Katta

Katta

12 mars 2011 18:55

Jag som trodde du skulle komma förbi och hälsa på oss...

http://realsugar.se

 
Ingen bild

Sara

13 mars 2011 23:47

Va kul att de börjar hända lite saker! Hoppas att allt går som de ska! Vore ju superkul att se er om ni stannar till här, Ascot hade älskat att träffa morsan å gamlamatte! Ja håller tummarna för det. Hör av dig så fort du vet vilken dag ni isåfall dyker upp! Stor kram från oss

 
Eva-Britt och Elda

Eva-Britt och Elda

14 mars 2011 21:56

Vad spännande, nu hoppas vi på ett gäng med härliga kusiner. Tarrak är morbror till världens bästa Elda, min Aussietjej. Lycka till med valparna, vi håller tummarna :-)

http://www.eltonochelda.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-lilloMusse

17 mars 2011 21:52

Va kul att det blir parning snart, ja du Liza bättre kennelkille får man leta efter Linus är en toppenkille med valparna, men han har gått i en bra skola:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Johansson - 4 februari 2020 19:03

Tja jag vet inte riktigt var jag ska börja eftersom det hänt en himla massa sedan förra blogginlägget! Jag gör uppdateringar på Tillyhills Kennel på Facebook nästan dagligen, så välkomna dit ni som har möjlighet    Det blev lite omändringar i mina ...

Av Tina Johansson - 31 mars 2019 19:35

Nu måste jag skriva av mig (igen). De sista veckorna har jag läst så många inlägg där folk rekommenderar aussien som perfekta familje/sällskapshundar. Det gör mig både ledsen och förbannad! Jag blir även ganska mörkrädd efter samtal med folk som kall...

Av Tina Johansson - 20 januari 2019 11:38

I söndags föddes en kull valpar efter KORAD SPHIII Maibe Tails Uno och Mindy (Tillyhills Vildvittra) Det var en stor kull på 13 (!) valpar. Elva stycken har klarat sig och det är ett piggt och starkt gäng som växer för varje dag. Fem hanar och sex ti...

Av Tina Johansson - 30 juli 2018 22:54

Oj vad dåligt uppdaterad bloggen är! Det har hänt så mycket att jag inte vet var jag ska börja och risken att jag glömmer att nämna någons resultat är stor..Jag skriver det mesta på Tillyhills Kennel på Facebook nu för tiden :) Vi har ju bl.a haft MH...

Av Tina Johansson - 12 mars 2018 16:46

Då är man stolt uppfödare igen :) Stort tack till er alla som skickar in resultat till Årets Aussie och sätter vårt kennelnamn på listorna! I år var det lite nya regler som gjorde att ett av våra allra vinstrikaste ekipage inte får ta åt sig av ära...

Presentation


TILLYHILLS KENNEL

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Tillyhillshundar


Ovido - Quiz & Flashcards